Rhinoceros

Program bol vyvinutý pre počítače s operačným systémom Windows (9x/NT/2000) na platforme Intel a na iné platformy nebude portovaný. Najnovšia verzia 5 je funkčná len v prostredí Windows XP, Vista, 7 alebo 8. Podporované sú 32 aj 64-bitové režimy. Dosahuje rýchle vykresľovanie grafiky aj na pomalších počítačoch. Užívateľské rozhranie bude blízke užívateľom Windowsu, aj užívateľom AutoCADu. Dá sa prispôsobovať, vrátane tvorby vlastných ikon.

Základnými geometrickými prvkami sú: body, krivky, plochy (a vystrihnuté plochy), telesá a uzavreté telesá, 3D krivky (čiara, kľukatá čiara, kružnica, elipsa, oblúk, obdĺžnik, skrutkovnica, špirála, kužeľ), TrueType text, interpolácia bodov, skica od ruky. V práci môžete používať aj 3D krivky získané z plôch: prienik, obrys, prierez, hranicu, horizont, reflexiu, spojnicu, prechod, projekciu a skicu od ruky.

3D krivky môžete upravovať pomocou radu nástrojov: úpravami riadiacich bodov a dotyčníc, vyhladzovaním, sploštením, pridávaním nových uzlov alebo ich odstránením. Voľné plochy môžete vytvárať niekoľkými spôsobmi: z 3 alebo 4 bodov (kriviek), z rovinných kriviek, vytláčaním, poťahovaním, šablónovaním po trase, rotáciou, zaobľovaním, záplatovaním, rezom, a ako True Type text. Jedným zo spôsobov tvorby plôch je aj 3D digitalizácia (podporované sú 3D digitizéry Microscribe 3D a FARO Space Arm).Taktiež môžete jednoducho vytvoriť obdĺžnik a priamkovú plochu. Editácia voľných plôch má tiež niekoľko nástrojov: riadiace body, zvýšenie stupňa plochy, pridanie a odstránenie uzlov, zaobľovanie plôch a Booleovské operácie.

Po vytvorení plôch nasleduje tvorba telies: hranol, guľa, valec, kužeľ, potrubie, elipsoid, anuloid, vytlačenie rovinnej krivky a plochy (extrude surface), automatické uzatvorenie otvorených koncov telesa, spájanie plôch - a ko v predchádzajúcich prípadoch, aj TrueType text. Pomocou Booleovských operácii môžete telesá ďalej upravovať. Telesá (pre ktoré je charakteristická ohraničenosť povrchmi) môžete konvertovať do polygónov. Takáto reprezentácia je nutná pre niektoré animačné a vizualizačné programové nástroje.

Pri modelovaní poskytuje Rhinoceros rad konštrukčných pomôcok: uchopenie geometrických častí objektov a mriežky, konštrukčné roviny, umiestnenie bitmapy do pozadia. Pripraviť si môžete vlastnú knižnicu prvkov. Program podporuje operácie pri tvorbe výkresovej dokumentácie, ak je to pre Vás výhodnejšie, výkresy dokončíte v inom CAD programe. Jednotlivé časti obrazovky môžete preniesť aj do programov rodiny Microsoft Office a spracovať tam sprievodnú dokumentáciu.

Rhinoceros má základné možnosti renderingu: rýchle tieňovanie v reálnom čase, tieňovanie vrátane materiálov, tieňov a textúr.

Na fotorealistické zobrazenie je potrebné exportovať model do externého vizualizačného programu. Pokiaľ predtým to boli iba balíky ako 3DMax, alebo DeskArtes Render Expert, teraz je to aj špeciálne vyvinutý program - Plug-in Flamingo, ktorý podporuje metódy ray-tracing aj radiosity, rozvinutý balík Brazil, alebo známy program od Next Technology - MaxwellRender.

Pri prenose dát medzi systémami si môžete vybrať z bohatej zostavy výmenných dátových formátov (DWG, DXF, 3DS, LWO, IGES, STL, OBJ, SAT, CSV, X_T, AI, RIB, POV, UDO, VRML, BMP, TGA, JPG). Rhinoceros tak môžete používať vo veľmi rôznorodom programovom prostredí.

Pozrite si našu malú Rhino-galériu.